Nemáte zapnutý JavaScript alebo ho Váš prehliadač nepodporuje. Zapnutý javascript je potrebný na správne fungovanie portálu babybazar.sk.

Ak Váš prehliadač nepodporuje JavaScript použite prosím iný (Firefox, Google Chrome, Opera, Internet Explorer).

Manželstvo, partnerstvo a rodina - vztah/romanik c cuzincom

Re: vztah/romanik c cuzincom

od terez254 » Pia Feb 27, 2015 10:30 am

melindi píše:Terez máš pradvu. U nás farár a učiteľka z materskej školy mali vzťah. Potom farár odišiel z dediny.
Žena ostala v dedine. Ľudia o tom klebetili.Vedel aj manžel ženy. Žena bola krstná mama mojej bývalej spolužičky.


z jednej strany chapem, ze aj farar je len clovek a moze sa zalubit, niekedy sa tomu neda ubranit. z druhej strany zas nechapem preco sa nevzda povolania farara, ked naozaj si mysli, ze ta zena za to stoji, ale zije v takomto pokrytectve. ja byt nim ani by som sa sama na seba nemohla pozriet v zrkadle.
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 802
Registrovaný: Uto Sep 02, 2014 11:19 am

Re: vztah/romanik c cuzincom

od melindi » Sob Feb 28, 2015 8:13 am

Reformovaná krsťenská cirkev je iná. Oni môžu mať deti. Farár môže byť aj žena.Katolíčka a reformovaný (kalvinista). Poznáš také páry?
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 1279
Registrovaný: Str Aug 27, 2014 3:31 pm

Re: vztah/romanik c cuzincom

od terez254 » Sob Feb 28, 2015 10:47 am

melindi píše:Reformovaná krsťenská cirkev je iná. Oni môžu mať deti. Farár môže byť aj žena.Katolíčka a reformovaný (kalvinista). Poznáš také páry?



vobec som o tom nikdy nepocula.. od kedy nieco take existuje?
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 802
Registrovaný: Uto Sep 02, 2014 11:19 am

Re: vztah/romanik c cuzincom

od melindi » Sob Feb 28, 2015 1:44 pm

Zlý som písala, evangelická.
Evanjelická farárka káže, učí a stíha aj domácnosť
martina Rumanová z Veľkého Krtíša slúži ako evanjelická farárka. Svoj život zasvätila evanjelickej cirkvi, práci s ľuďmi, ale aj svojej rodine.
Tridsaťtriročná rodáčka z Kálnice pri Novom Meste nad Váhom Martina Rumanová chcela byť pôvodne učiteľkou. Po konfirmácii a pri stretnutiach s mládežou v cirkvi však zistila, že jej poslaním je niečo iné.

Vyštudovala teológiu a stala sa farárkou. Vydala sa za rovnako starého evanjelického farára Jána Rumana a od roku 2006 spravujú spoločne farnosť vo Veľkom Krtíši. Majú dvoch synov desaťročného Daniela a deväťročného Lukáša. Aj keď je farárkou, je zároveň aj mamou. Okrem kázania v kostole aj varí, perie a upratuje. Ako každá bežná domáca gazdinka.

6.00 h
Na fare, ktorá sa stala rodinným sídlom Rumanovcov, zvoní budík, Martina vstáva. Po rannej hygiene si hneď zaleje prvú kávu. Kým zobudí deti a pripraví im raňajky a desiatu do školy, stihne nachovať domáce zvieratá. Niekedy to robí jej manžel, dnes to však pripadlo na pani farárku. Na jedlo už čakajú psík, mačky, ale aj sliepky a zajace. Potom už nasledujú spoločné raňajky. Dnes je to chlieb s maslom a džemom, na stole nechýba ani kakao a čaj. Po nich vychystá piataka Daniela a štvrtáka Lukáša do školy. Pripraví im oblečenie a o trištvrte na osem sadajú do auta. Chlapcov odprevadí až k vchodu školy na Námestí A. H. Škultétyho vo Veľkom Krtíši. Ešte odbehne do zborovne, v škole totiž vyučuje náboženstvo, a dolaďuje rozvrh, ktorý sa na začiatku školského roka rodí za pochodu.
8.10 h
Martina je už doma, no času na domácnosť veľa nemá. O deviatej už musí byť aj s manželom na bohoslužbe v Domove sociálnych služieb vo Veľkom Krtíši, kam chodievajú k veriacim každý druhý štvrtok. Dovtedy je však ženou v domácnosti. „Len včera sme sa vrátili z dovolenky, takže mám dosť restov. Treba prať, upratovať, vonku vešať bielizeň. Všetko robím postupne na etapy,“ vykresľuje časť zo svojho dňa. Z práčky, ktorú zapla hneď ráno, stihne vybrať oblečenie a nesie ho von. Aj keď je septembrové slnko ráno už trochu zubaté, bielizeň jej vonku v pohode vyschne. Desať minút pred deviatou sadajú s manželom do auta a vyrážajú na cestu. Cieľ cesty je vzdialený len asi kilometer, takže na bohoslužbu neprídu neskoro.
9.00 h
V Domove sa začínajú služby božie. Do malej kaplnky prišlo desať ľudí, z toho sedem žien. Martina hovorí úvodné slovo, jej manžel a farár Ján Ruman hrá pri piesňach, ktoré veriaci spievajú, na klávesy. Kázeň je o pokore, ktorá by ľuďom nemala chýbať bez ohľadu na to, či sa im v živote darí, alebo nie. „Pred Bohom sme si rovní všetci. Bohatí aj chudobní, úspešní aj neúspešní,“ podčiarkuje farárka Martina. Asi po hodine sa pobožnosť končí a farárka aj farár podávajú ruku všetkým ľuďom, ktorí boli na bohoslužbách. „Veľmi rada vás počúvam. Príďte zasa,“ lúči sa s nimi jedna z prítomných žien. Príprave kázne sa farárka poctivo venuje, čerpá z kníh, odbornej literatúry, ale aj zo skúseností.
10.10 h
Farárka Rumanová sa cestou na faru zastavuje na veľkokrtíšskej matrike. Vybaví nejaké formality a ponáhľa sa aj s manželom domov na faru. Je to rodinný dom, ktorý patrí cirkvi, a manželia sú v ňom len nájomníkmi. Má prízemie a poschodie a zariadenie ako bežná domácnosť. Dole je veľká obývačka, kuchyňa a pracovňa, na poschodí ďalšia obývačka s veľkým akváriom. A samozrejme spálňa a detská izba.
Naplno sa už rozbieha pracovná časť dňa. Kým Ján Ruman vybavuje telefonáty a cirkevné veci, Martina sa začína pripravovať na vyučovanie v škole. Dnes má prvé hodiny náboženstva v tomto školskom roku. Tie jej budú v ďalších dňoch a týždňoch pribúdať. Náboženstvo učí aj na ďalšej základnej škole v Krtíši, na stredných školách v meste, ale dochádza aj do základnej školy v Želovciach či strednej školy v Modrom Kameni. Presný harmonogram svojej učiteľskej práce však spozná Martina až o pár dní.
10.55 h
S gitarou prehodenou cez plece je Martina pripravená absolvovať prvú vyučovaciu hodinu. Štvrtáci sa už na ňu tešia, v triede, ktorú volá kvôli skleneným dverám „skleník“, sa už tiesni sedemnásť detí. Chýba iba jeden žiak. Záujem o hodinu Rumanovú teší. Pozná prípady svojich kňazských kolegov, ktorí náboženstvo vyučujú len za účasti dvoch či troch detí. Najskôr berie do rúk gitaru a s deťmi zaspieva tri piesne. Plány jej posúva skutočnosť, že k dispozícii stále nemajú pracovné zošity. Ministerstvo školstva ich ešte nedodalo. Alternatívou je veľká tabuľa. S deťmi hrá hru o hádaní slova. Keď deti neuhádnu písmeno, z nakresleného obrázku, na ktorom je kostol, strom, pes i ľudia, vždy niečo ubudne. Medzi ukrytými slovami bolo náboženstvo či evanjelici.
11.50 h
Nasleduje rýchly obed s manželom. Za normálnych okolností jedávajú doma, dnešok je výnimkou. Po návrate z dovolenky ešte nebol čas na kuchtenie pri sporáku, preto obedujú v jednej z veľkokrtíšskych reštaurácií. Ján prichádza k obedu s asi päťminútovým meškaním. Kým jeho manželka učila, on mal pracovné stretnutie. Na obed si dajú hráškovú polievku a morčacie mäso s cestovinou. Hneď po ňom uteká Martina na ďalšiu hodinu, tentoraz s deviatakmi.
13.35 h
Po rušnom predpoludní prichádza relatívne pokojnejšia časť dňa. Aspoň na prvý pohľad sa to tak javí. Martina už bude doma, čas na vysedávanie pri kávičke však nemá. Zo šálky odpíja za pochodu. V spleti času je opäť raz farárkou a raz mamou. Zo školy prišli synovia a treba s nimi prejsť učivo a skontrolovať domáce úlohy. Potom uteká pozbierať vysušené oblečenie a aspoň časť z neho žehlí. O tretej zvoní pri dverách ohlásená návšteva. Manželský pár prišiel farárke ponúknuť pomoc pri organizácii detských táborov. Chodí na ne čoraz viac detí a farári preto potrebujú aj viac pomocníkov. Po ich odchode si Martina pripravuje kázne na bohoslužby, ktoré ju čakajú cez víkend. Každú nedeľu má tri až šesť pobožností. Okrem Veľkého Krtíša chodí kázať aj do Modrého Kameňa, Obeckova, Záhoriec, ale aj do Seleštian a Želoviec. Síce nie každú nedeľu, ale so železnou pravidelnosťou.
Po piatej začína s prípravou materiálu na tvorivé dielne, ktoré na fare organizuje vždy vo štvrtok podvečer. Stihnúť treba ešte aj rýchlu večeru. Dnes bude z polotovarov. Kúpené rezance hádže do vriacej vody a keď sú uvarené, dá na ne tvaroh. Jej manžel večeria kapustnicu, ktorú farárka vyťahuje spomedzi zaváranín.

17.55 h
Prví mládežníci už prichádzajú na faru. Dnes budú spoločne s Martinou vyrábať košíky z prútia. Predávať ich budú na vianočných trhoch a zo získaných peňazí nakúpia materiál na ďalšie tvorivé dielne. Na stretnutia šikovných rúk chodia mladí od pätnásť rokov, nájdu sa medzi nimi aj tridsiatnici. Spolu už štrikovali šály, háčkovali čiapky a učili sa aj ďalšie zručnosti. Dielne sa končia pred pol deviatou večer. Mládežníci si ešte s pani farárkou trochu poklebetia a odchádzajú domov. Rodina zostáva sama.
Martina hovorí, že aj keď navonok asi pre každého zvonku vyzerá farárska rodina idylicky, riešiť musia problémy ako každá domácnosť. „Niekedy sa s manželom aj posekáme, alebo si vysvetľujeme rozdielne názory na veci doma či v práci. Ale vždy sa dokážeme dohodnúť. Aj starostlivosť o deti je ako v bežnej domácnosti. Keď chlapci nie sú v škole alebo v hudobnom krúžku, starostlivosť o nich si delíme. A občas nám vypomáhajú aj svokrovci zo Záhoriec, odkiaľ pochádza manžel,“ poznamenáva farárka. O živote na veľkej nohe však nemôže farárska rodina Rumanovcov hovoriť. Martina aj jej manžel zarábajú mesačne v čistom po 350 eur. K tomu dostanú rodinné prídavky. Slušnejší život im pomáhajú zabezpečiť milodary veriacich. Tie im dávajú ľudia pri krstoch, pohreboch, sobášoch či životných jubileách. Nejde však o povinné poplatky. Ak rodina chce niečo farárom dať, dá, ak nechce, nedá.

20.40 h
Na fare zavládol pokoj. Vonku je už tma, televízor však Rumanovci nezapínajú. Martina hovorí, že tak robia málokedy, po rušných dňoch nemajú chuť tráviť čas do neskorej noci pri filmoch a čoraz dlhších reklamách. Najskôr vždy uložia do postele chlapcov a po nich idú spať aj dospelí. O 21.50 h je už na fare ticho.
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 1279
Registrovaný: Str Aug 27, 2014 3:31 pm

Re: vztah/romanik c cuzincom

od terez254 » Sob Feb 28, 2015 3:17 pm

ano, evanjelici mozu mat manezlky a aj zeny mozu byt pastorkami.
ktovie, preco v katolickej cirkvi su zeny degradovane na mnisky, nemozu sa nejako prejavit ani nic podobne.
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 802
Registrovaný: Uto Sep 02, 2014 11:19 am

Re: vztah/romanik c cuzincom

od melindi » Sob Feb 28, 2015 3:39 pm

To neviem. Poznáš také páry, ktorý je jeden evangelik a druhý katolik?
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 1279
Registrovaný: Str Aug 27, 2014 3:31 pm

Re: vztah/romanik c cuzincom

od terez254 » Sob Feb 28, 2015 5:33 pm

melindi píše:To neviem. Poznáš také páry, ktorý je jeden evangelik a druhý katolik?


evanjelik a katolik nie, ale poznam par parov, ze nemaju taku istu vieru, ale vacsinou to je jeden slovak a jeden zo zahranicia. na slovensku vacsina ludi ma tu istu vieru takze to nie je take obvykle.
ty takych poznas?
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 802
Registrovaný: Uto Sep 02, 2014 11:19 am

Re: vztah/romanik c cuzincom

od melindi » Ned Mar 01, 2015 11:08 am

Áno. Oni tom mali evanjelicku svadbu. Aj ich deti chodia do evanjelického kostola.
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 1279
Registrovaný: Str Aug 27, 2014 3:31 pm

Re: vztah/romanik c cuzincom

od terez254 » Ned Mar 01, 2015 12:52 pm

melindi píše:Áno. Oni tom mali evanjelicku svadbu. Aj ich deti chodia do evanjelického kostola.


odlisuje sa nejako evanjelicka svadba od krestanskej?
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 802
Registrovaný: Uto Sep 02, 2014 11:19 am

Re: vztah/romanik c cuzincom

od melindi » Ned Mar 01, 2015 3:23 pm

katolícka svadba
HostiaManželstvo – prirodzený zväzok medzi mužom a ženou, ktorý vzniká ich vzájomnou zmluvou – povýšil Ježiš Kristus na svätosť. Kresťania, ktorí v Cirkvi katolíckou formou uzatvárajú manželstvá prijímajú zároveň aj svätosť manželskú. Ta im bude po celý život zdrojom milosti a nadprirodzenej pomoci od Boha. Potom verne dokážu plniť úlohy, ktoré vstupom do tohto posvätného stavu prijímajú - to je život vo vzájomnej láske, jednote a pomoci i výchova detí.

Svätosť manželská je vážne rozhodnutie. Kresťan vstupuje do nových vzťahov nielen s tým, koho si vybral ako partnera pre život, ale i s Bohom a Cirkvou. Prijatie sviatosti manželskej znamená nadprirodzené dary od Boha skrz cirkev a veľké záväzky – svedomitý život podľa svojej viery a výchovu detí v kresťanskom duchu.

Vznešenosť a veľkosť poslania a úlohy kresťanských manželov si vyžaduje i náležitú prípravu. Ta začína už výchovou v rodine. Dieťa má vidieť správny vzor vo svojich rodičoch. V období dospievania je žiaduce uzmierenie a katechizácia. V posledných mesiacoch a týždňoch pred svadbou sa pristúpi k bezprostredným prípravám na manželstvo. Mladým ľuďom je nutné sprostredkovať hlbšie poznanie právd viery, tajomstva Cirkvi a Krista, pomôcť im poznať význam minulosti a ich úlohy v kresťanskom manželstve. Patrí sem aj príprava na aktívnu účasť pri svadobných obradoch. Ta je veľmi dôležitá. Preto je žiaduce, aby snúbenci prišli aspoň 3 mesiace pred svadbou na farský úrad vo farnosti, kde chcú uzatvoriť manželstvo. Tu dohodnú s kňazom čas a spôsob predmanželskej prípravy. Súčasťou prípravy je zisťovanie, či sa nevyskytujú nejaké cirkevne prekážky, ktoré by zabránili vzniku platného manželstva. Zápis je zároveň žiadosťou snúbencov.

Láska si nevyberá iba podľa príslušnosti k náboženstvu. Stáva sa, že manželstvo chcú uzatvoriť ľudia rozdielneho vyznania. Aj v takýchto prípadoch je možná „svadba v kostole“. Aspoň jeden zo snúbencov však musí byť katolík, ktorý praktikuje vieru a pristupuje ku sviatostiam (je vhodné, ak prijal svätosť birmovania). Pri uzatváraní takýchto manželstiev potrebuje kňaz povolenie miestneho biskupa. Môže oň žiadať a dostať na základe písomného prehlásenia snúbencov – katolícka strana prehlási, že vo svojom zamýšľanom manželstve bude žiť podľa svojej katolíckej viery a prisľúbi, že urobí všetko preto, aby všetky deti narodené v tomto manželstve boli katolícky pokrstené a vychovávané. Nekatolícka strana potvrdí, že berie na vedomie tento záväzok svojho snúbenca (snúbenky). Povolenie od miestneho biskupa potrebuje farár aj vtedy, ak sa jedná o svadbu katolíka a katolíka, ktorý je iba pokrstený a ostatné sviatosti ešte neprijal. Uvedené povolenie je nutné aj pre svadbu katolíka s kresťanom iného vyznania alebo s človekom bez akéhokoľvek vyznania.
Oslava obradu uzatvorenia kresťanského manželstva sa koná podľa liturgických predpisov. Táto oslava má zo sociálneho a spoločenského hľadiska vyjadriť cirkevnú Kostol interierpodstatu a svätosť manželskej zmluvy medzi pokrstenými. Má sa uskutočniť tak, aby sa svojim prejavom stala hlásením Božieho slova a vyznaním viery celého spoločenstva veriacich. Svadobný obrad sa môže konať v rámci svätej omše alebo ako samostatný celok. Kňaz prichádza privítať snúbencov a svadobný sprievod ku vchodu do kostola a odvedie ich pred oltár. Po prednese modlitby za snúbencov nasleduje bohoslužba slova. Čítajú sa vybrané state Svätého písma, kňaz sa pomodlí za snúbencov a ostatných prítomných. Nasleduje podstatná časť svadobného obradu – vyslovenie manželského súhlasu – a prísaha novomanželov. Požehnajú sa prstene, ktoré si manželia odovzdajú ako znak sľúbenej vzájomnej lásky a vernosti. Na záver svadobného obradu kňaz udelí novomanželom požehnanie. Ak sa svadba koná v rámci svätej omše, pokračuje druhou časťou - bohoslužbou obety. Nakoniec po podpise zápisu kňaz odprevadí novomanželov k východu z kostola.

Evanjelická svadba
Evanjelicky kostolEvanjelická svadba sa v podstate nelíši od svadby katolíckej. Svadobné zvony, slávnostný príchod do kostola, hudba, modlitba, kázanie, svadobný sľub, výmena prsteňov, požehnanie – tieto najdôležitejšie prvky svadby sú v kresťanských cirkvách podobné.

Keď sa snúbenci rozhodnú pre evanjelickú svadbu, mali by najprv dohodnúť termín sobáša s príslušnou farnosťou. Mali by tak učiniť približne dva mesiace pred plánovanou svadbou. Obvykle totiž nasledujú 3-4 predsvadobné pohovory, kde sú snúbenci zoznámení s významom manželstva a ostatnými okolnosťami. V prípade, že budúci manželia pochádzajú z rozdielnych farností, požiadajú o zosobášenie na farnosti nevesty. Ak sa jedná o zmiešaný pár, evanjelická cirkev nevyžaduje prestup neevanjelického snúbenca. Otázka detí splodených v takto zmiešanom manželstve je riešená buď zásadou, že všetky deti sú evanjelického vyznania alebo nasledujú konfesionálnych rodičov podľa pohlavia. Ak niektorý zo snúbencov nie je pokrstený, musí tak učiniť do svadobného obradu.
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 1279
Registrovaný: Str Aug 27, 2014 3:31 pm

Re: vztah/romanik c cuzincom

od terez254 » Ned Mar 01, 2015 3:54 pm

vies si predstavit, ze by si mala svadbu inu ako je zvycajne v cirkvi, v ktorej si bola vychovavana? naprikald zidovska svadba


Už pred svadobným obradom je nutné dodržať isté pravidlá. Dohodnutie svadobných podmienok sa hebrejsky povie tna'im. Je zvykom, že pred svadbou sa snúbenci týždeň nestýkajú, aby sa na seba ešte viac tešili. Veľmi dôležitá je príprava zmluvy, nazvanej ketuba, ktorá obsahuje predovšetkým sľub manžela, že sa bude k svojej žene chovať, ako sa sluší, a nikdy ju nenechá nezaopatrenú. Ketubu podpisujú dvaja svedkovia a niekedy aj ženích.

V európskych mestách je zvykom, že sa svadobný obrad odohráva v synagóge. Pravdepodobne to vyplýva zo stáleho ohrozenia, v ktorom sa židovský národ v priebehu storočí mnohokrát ocitol, pretože podľa pôvodnej tisícročnej tradície sa má svadba konať pod šírym nebom.

Kidušin (chupa)[upraviť | upraviť zdroj]
Po „úvodnom“ obrade (v jidiš bedekn), kedy sa hlava nevesty pokrýva závojom, odvedú ženícha s nevestou (chatan a kala) pod svadobný baldachýn (hebrejsky chupa). Chupa stojí na štyroch tyčiach, ktoré niekdy držia štyria priatelia ženícha (býva zvykom, že ju držia slobodní muži) a znázorňuje budúci domov manželov. Najskôr tancujúci a spievajúci sprievod priateľov a svadobných hostí privedie ženícha k neveste. Keď si overí, že je to tá, ktorú zvolil (aby nedošlo k tomu, že by mu bola „podstrčená“ iná, ako sa to stalo v prípade Jákoba), zakryje ženích neveste závojom tvár a ona vysloví modlitbu, v ktorej vyjadruje prianie dobrého vzťahu so svojim budúcim manželom a vysloví tiež prianie mať z tohto manželstva zdravé deti v bázni Božej. Potom doprevádza ženícha sprievod mužov k obradníkovi pod baldachýn a vyčkáva príchod žien s nevestou. Matka ženícha a matka nevesty privedú nevestu k ženíchovi a tá sedmerým obídením muža pod chupou zahajuje prvú časť svadobného obradu. Všetko sa odohráva „pod dohľadom“ dvoch spôsobilých svedkov, obradníka, ktorým nemusí byť vždy rabín, a desiatich dospelých mužov, ktorí tvoria minjan. Po požehnaní nad vínom sa snúbenci napijú z pohára. Vlastné „zasvätenie“ (kidušin) vykoná ženích, ktorý navlečie neveste prsteň na ukazovák pravej ruky a prenesie: „Buď mi zasvätená týmto prsteňom podľa zákona Mojžiša a Izraela“, načo všetci prítomní vykríknu: "mekudešet" (čiže vydatá, doslovne „zasvätená“). V tejto chvíli je sobáš uzavretý.
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 802
Registrovaný: Uto Sep 02, 2014 11:19 am

Re: vztah/romanik c cuzincom

od terez254 » Ned Mar 01, 2015 3:58 pm

Sobáš v judaizme

Chupa v synagóge vo Washingtone

Židovská svadba na obraze Jozefa Israëlsa (1903)
Židovská svadba (hebr. חתונה‎, chatuna, v halachickej terminológii hebr. חופה וקידושין‎, chupa ve-kidušin) je jeden zo životných rituálov Židov. Prebieha podľa presne stanovených zásad, ktoré vychádzajú z biblických tradícií. Svadbou uzavrú muž so ženou zmluvu o spoločnom súžití, splodení a vychovávaní potomkov. Naplňuje sa tak ideál – judaizmus považuje manželstvo za jediný správny stav pre muža aj ženu.[1] Na rozdiel od kresťanstva možno v judaizme manželstvo zrušiť rozvodom.

Židovská svadba nie je len jedným aktom, ale pozostáva z dvoch častí – kidušin (hebr. קידושין‎, zásnuby) a nisu'in (hebr. נישואין‎, sobáš). Pôvodne sa konali tieto dva obrady oddelene, nisu'in do roka po kidušin, v stredoveku však boli obe časti spojené a doplnené o niektoré prvky, takže sa dnes obrad koná v jeden deň
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 802
Registrovaný: Uto Sep 02, 2014 11:19 am

Re: vztah/romanik c cuzincom

od melindi » Pon Mar 02, 2015 11:03 am

Áno viem. Ty áno?
Miešané manželstvo uzatvorené v inom ako katolíckom kostole.

O miešanom manželstve som už raz písal v DUCHOVNÝCH OTÁZKACH. Na tomto mieste trochu upresním informáciu. Miešané manželstvo je manželstvo uzatvorené medzi pokrsteným katolíkom a pokrsteným členom inej cirkvi. Pre manželstvo medzi katolíkom a neveriacim však platia v zásade tie isté pravidlá ako pre miešané manželstvo.
Informácia, ktorú som však uviedol, sa týka uzatvárania manželstva v katolíckom kostole. Na tomto mieste uvediem informácie týkajúce sa manželstva uzatváraného medzi pokrsteným katolíkom a pokrsteným evanjelikom (prípadne členom inej cirkvi, ktoré nie sú v plnom spoločenstve s rímskym biskupom).
Otázka teda znie: Je možné manželstvo medzi katolíkom a evanjelikom s tým, že sa manželstvo uzatvorí v evanjelickom kostole? Môže katolík naďalej platne pristupovať k sviatostiam v katolíckom kostole?
Aby sme na toto všetko mohli odpovedať, je potrebné uviesť v prvom rade, že podľa kánona 1124 Kódexu kánonického práva (ďalej len "CIC") manželstvo medzi katolíkom a evanjelikom je vo všeobecnosti bez výslovného dovolenia kompetentnej vrchnosti zakázané. Povolenie môže dať miestny ordinár, ak sú splnené podmienky uvedené v CIC kán. 1125. (obsah CIC kán. 1125 som citoval v Duchovných otázkach - Miešané manželstvo. Miestny ordinár vydá povolenie - dišpenz pre miešané manželstvo. Stále však hovoríme u manželstve uzatváranom v katolíckom kostole.
Ak sa však budúci manželia rozhodnú uzatvoriť manželstvo v evanjelickom kostole, potom katolík na to potrebuje ďalší dišpenz - Dišpenz od kánonickej formy manželstva. Ten udeľuje miestny ordinár, ovšem iba vtedy, ak existuje vážny dôvod, prečo nie je možné zachovať kánonickú formu manželstva katolíckej Cirkvi. Uvediem teraz výňatok z Direktória na vykonávanie princípov a noriem o ekumenizme.

"Č. 153:
Manželstvo medzi katolíkom a členom východnej cirkvi je platné, ak sa uzavrelo predpísaným obradom a vyslúžil ho vysvätený kňaz a ak sú zachované ostatné pravidlá cirkevného práva, vzťahujúce sa na platnosť miešaných manželstiev. V takom prípade sa žiada kánonická formá vysluhovania sviatosti pre platnosť manželstva. Kanonická forma sa vyžaduje pre platnosť manželstva medzi katolíkom a kresťanom iných cirkví a cirkevných spoločenstiev. (viď tiež CIC kán. 1127, § 1 - pozn.: Balogh)

Č. 154:
Pri závažných dôvodoch miestny ordinár katolíckej stránky, na ktorú sa nevzťahuje právo východných cirkví, po porade s ordinárom toho miesta, kde sa bude uzatvárať manželstvo, môže katolíckej strane dať dišpenz od zachovania kanonickej formy manželstva. (viď tiež CIC kán. 1127, § 2). Dôvody k dišpenzu môžu byť: ohľad na zachovanie rodinnej harmónie, získanie súhlasu rodičov s manželstvom, ohľad na neobyčajnú náboženskú angažovanosť nekatolíckej stránky alebo na príbuzenský zväzok so služobníkom inej cirkvi alebo cirkevného spoločenstva. Biskupské konferencie by mali stanoviť normy na udelenie takéhoto dišpenzu podľa zaužívanej praxe.

Č. 155:
Povinnosť, ktorú ukladajú niektoré cirkvi a cirkevné spoločenstvá, aby sa zachovala ich vlastná forma manželstva, nie je dôvodom dať automaticky dišpenz od formy katolíckej. Zvláštne situácie tohoto druhu majú byť predmetom dialógu medzi cirkvami, aspoň na miestnej úrovni.

Č. 156:
Treba pamätať na to, aby sa zachovala určitá verejná forma vysluhovania sviatosti manžestva pre jeho platnosť, (viď tiež CIC kán. 1127, § 2 - pozn.: Balogh) ak bol daný dišpenz od kanonickej formy. Aby sa zdôraznila jednota manželstva, nie je dovolené sláviť dve oddelené náboženské slávnosti, kde by sa manželský sľub vyjadril dvakrát, ani nie je dovolená jedna slávnosť , kde by sa takéto výmeny sľubov slávili postupne. (O tom pojednáva aj CIC kán. 1127 §1, 2, 3 - poznámka: Balogh)

Č. 157:
S predbežným schválením miestneho ordinára katolícky kňaz alebo diakon, ak je pozvaný, môže byť prítomný alebo nejakým spôsobom sa zúčastniť na slávnosti uzatvárania miešaného manželstva, keď bol udelený dišpenz od kanonickej formy. V takom prípade môže sa tu konať len jedna slávnosť, pri ktorej osoba, ktorá predsedá tejto slávnosti, prijme manželské sľuby od manželov. Na pozvanie tohoto celebranta katolícky kňaz alebo diakon môže recitovať príslušné a doplnkové modlitby, čítať zo Svätého písma, povedať krátku kázeň a požehnať manželský pár.

Č. 158:
Ak o to manželská dvojica požiada, miestny ordinár môže dovoliť, aby katolícky kňaz pozval predstaveného cirkvi alebo cirkevného spoločenstva nekatolíckej stránky, aby sa zúčastnil na vysluhovaní sviatosti manželstva, aby tam čítal zo Svätého písma, aby povedal krátku kázeň a aby požehnal manželský pár.

Č. 159:
Pretože môžu nastať problémy ohľadom účasti na sv. prijímaní, vzhľadom na to, že na tejto slávnosti sú prítomní nekatolícki svedkovia a pozvaní, miešané manželstvo, slávené katolíckou formou, nemá sa uzatvárať počas sv. omše. ALe v prípade, že je na to dôvod, diecézny biskup môže povoliť slávenie Eucharistie. V tomto prípade, či pripustiť alebo nepripustiť nekatolíckeho manžela na prijímanie Eucharistie, sa má rozhodnúť na základe všeobecných noriem, existujúcich v tomto smere tak pre kresťanov východných, ako i pre iných kresťanov. Pritom treba brať do úvahy tú danú situáciu, že sviatosť manželstva prijímajú dvaja pokrstení kresťania.

Č. 160:
Hoci manželia miešaného manželstva prijali spoločne sviatosť krstu a sviatosť manželstva, spoločné prijímanie Eucharistie môže byť len výnimočné a v každom prípade treba zachovať normy, uvedené vyššie, týkajúce sa pripustenia nekatolíckeho kresťana k prijímaniu Eucharistie, ako aj normy vzťahujúce sa na účasť katolíka na prijímaní Eucharistie v inej cirkvi."

Pre prípad potreby ešte uvediem tu často spomínaný kánon 1127 § 2 a 3 z Kódexu kánonického práva:

"§ 2. Ak zachovaniu kánonickej formy prekážajú veľké tažkosti, miestny ordinár katolíckej stránky má právo v jednotlivých prípadoch od nej dišpenzovať, ale po porade s ordinárom miesta, kde sa manželstvo slávi, a pri neporušení istej verejnej formy slávenia, potrebnej na platnosť; úlohou Konferencie biskupov je stanoviť normy, podľa ktorých sa uvedený dišpenz má udeľovať jednotným spôsobom.
§ 3. Zakazuje sa, aby sa pred kanonickým slávením manželstva alebo po ňom konalo iné náboženské slávenie toho istého manželstva na vyjadrenie alebo obnovenie manželského súhlasu; takisto sa nemá konať náboženské slávenie, pri ktorom katolícky asistujúci a nekatolícky služobník súčasne, každý konajúc svoj obrad, vyžadujú súhlas stránok.

Takže to teraz zhrniem: Ak katolík chce zobrať napríklad evanjeličku za manželku v katolíckom kostole, potrebuje dišpenz na uzavretie miešaného manželstva. Ak sa však chcú zobrať v evanjelickom kostole, potom je potrebný ďalší dišpenz - od kanonickej formy manželstva. Tú miestny ordinár katolíckej stránky môže dať v prípade, ak sa jedná o prípady uvedené pod č. 154 (ohľad na zochovanie rodinnej harmónie, získanie súhlasu rodičov s manželstvom, ohľad na neobyčajnú náboženskú angažovanosť nekatolíckej stránky alebo na príbuzenský zväzok so služobníkom inej cirkvi alebo cirkevného spoločenstva). Potom katolícka stránka môže naďalej pristupovať k sviatostiam v katolíckom kostole.
Ak však nejde o takýto prípad, je pomerne problematické získať takýto dišpenz od kánonickej formy sviatosti manželstva. Preto v tom prípade radím vziať sa v katolíckom kostole.
Chcem ešte dodať, že nie je správne, ak sa vyvíja nátlak na miestneho ordinára katolíckej stránky o udelenie dišpenzu od kanonickej formy slávenia manželstva, nakoľko má právo dať dišpenz, ale nie je to jeho povinnosťou.
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 1279
Registrovaný: Str Aug 27, 2014 3:31 pm

Re: vztah/romanik c cuzincom

od terez254 » Pon Mar 02, 2015 4:18 pm

bola by si schopna konvertovat na ine nabozenstvo?
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 802
Registrovaný: Uto Sep 02, 2014 11:19 am

Re: vztah/romanik c cuzincom

od melindi » Pon Mar 02, 2015 4:57 pm

Áno, určite. Pre mňa to nebolo problém. A ty?
Obrázok užívateľa
Moje inzeráty
 
Príspevky: 1279
Registrovaný: Str Aug 27, 2014 3:31 pm

PredchádzajúciĎalší

cron
Vymazať všetky cookies fóra
Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Zatvoriť